به گزارش شهرآرانیوز، در طرح کالابرگ الکترونیکی که برای حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم از اسفندماه ۱۴۰۳ شروع شده است، به سه دهکِ اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای باقی دهکها به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت میشود که این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد.
در همین راستا، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسشهای مردمی پاسخ داده است:
استفاده از این اعتبار کاملاً اختیاری است. باتوجه به اینکه اجرای طرح در دو دوره ۶۰ روزه خواهد بود، در پایان دوره اول، اعتبارات مصرفنشده خانوارها ذخیره میشود و در صورت مصرفنشدن اعتبار خانوار تا ۶۰ روز پس از شروع دوره دوم طرح، این اعتبار از بین خواهد رفت.
شهروندان جهت پیگیری چنین مواردی با سامانه تلفنی وزارت صنعت، معدن وتجارت با سرشماره ۱۲۴ تماس بگیرند و موارد موردنظر را منعکس کنند.
خیر، افراد میتوانند ۱۱ قلم کالای تعیینشده در طرح کالابرگ الکترونیکی را از هر نشان تجاری دلخواه، خرید کنند.
شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حساب وی واریز میشود.
عمدهفروشیها، خواربارفروشی، سوپرمارکتها و فروشگاههای موادغذایی، فروشگاههای محصولات لبنی و پروتئینی، تعاونیهای مصرف، فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای اینترنتی
فروشگاههای افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، رفاه، هایپر فامیلی، وال مارکت، محسن، مینومارت، ترقی و فروشگاههای اینترنتی "اسنپ" و "دیجی کالا" در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند.
بله فهرست فروشگاههای مجاز و نشانی آنها از طریق مراجعه به سامانه "شما" به نشانی shoma.sfara.ir یا از طریق نصب برنامه کاربردی "شما" قابل مشاهده است.
بله. در خصوص کالاهایی با قیمت بالاتر، مابهالتفاوت از طریق حساب بانکی فرد پرداخت خواهد شد.
بله، امکان استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید وجود دارد. فقط شهروندان باید دقت داشته باشند که به ازای هر بار خرید، باید حداقل ۵۰۰۰ تومان بابت هر تراکنش بانکی، از کارت خود پرداخت کنند.
از طریق شمارهگیری کد دستوری # ۱۴۶۳ *۵۰۰ * میتوان از میزان مانده و اعتبار اختصاصیافته مطلع شد.
براساس تصمیم اخذشده، کالابرگ الکترونیکی طی دو مرحله واریز خواهد شد که زمان واریز مرحله اول آن، قبل از ماه مبارک رمضان در اسفندماه ۱۴۰۳ خواهد بود. در خصوص زمان واریز مرحله بعدی، اطلاعرسانی خواهد شد.
با توجه به اینکه دادههای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در بهمنماه ۱۴۰۳ به روز شده است، مبنای دهکبندی خانوارها، آزمون وسع صورت گرفته در بهمنماه ۱۴۰۳ است.
برای اطلاع از وضعیت دهک درآمدی خانوار باید به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و دهک خانوار را مشاهده کرد.
بله متفاوت است. در واقع خانوارها غیر از میزان یارانه اختصاصی، مبلغی را به عنوان کالابرگ الکترونیکی دریافت میکنند.
باتوجه به اینکه اختصاص کالابرگ الکترونیکی بر اساس دهکبندی انجام شده صورت گرفته است، خانوارهای دهکهای ۸ تا ۱۰ که کالابرگ الکترونیکی به آنها اختصاص پیدا نکرده است، مشمول این حمایت نمیشوند و تغییر دهک خانوار صرفاً از طریق تغییر در دادههای ثبت شده خانوار مقدور خواهد بود که بازههای زمانی بهروزرسانی این دادهها، دورههای ۶ ماهه است.
با توجه به اینکه خانوارهای مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی بر اساس اطلاعات ساختار خانوار در بهمن ماه ۱۴۰۳ شناسایی شدهاند و این فهرست به منزله فهرست نهایی و غیرقابل تغییر تا دوره بعدی واریز کالابرگ الکترونیکی است. این خانوارها بر اساس وضعیتی که در بهمن ۱۴۰۳ داشتهاند، از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد. به عنوان مثال، چنانچه خانوار دو نفره در بهمن ماه ۱۴۰۳ صاحب فرزند شده باشد، پرداخت کالابرگ الکترونیکی برای دوره حاضر صرفاً برای دو نفر خواهد بود و نفر سوم در دوره بعدی که اطلاعات ساختار خانوار فرد نزد سازمان هدفمندسازی یارانهها تغییر کند، مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی خواهد شد.
با توجه به اینکه پیش شرط دریافت کالابرگ الکترونیکی، دریافت یارانه توسط خانوار است، لذا تا زمانی که این خانوارها یارانه دریافت نکنند، نمیتوانند کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند. لازم به ذکر است که فهرست نهایی مشمولین دریافت کالابرگ الکترونیکی، بر اساس وضعیت دریافت یارانه خانوار در بهمن ماه ۱۴۰۳ تعیین شده است لذا در صورتی که خانوار در این تاریخ، مشمول دریافت یارانه نبوده است، کالابرگ الکترونیکی نیز به این خانوار تعلق نخواهد گرفت.
زمانی که خانوار برای دریافت یارانه ثبتنام میکند، اطلاعات این خانوار بعد از یک دوره یک ماهه به منظور دهکبندی و آزمون وسع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال میشود و در صورتی که در دهک ۱ تا ۷ باشد، مشمول دریافت یارانه خواهد شد لذا صرف ثبتنام به منزله تعلق گرفتن کالابرگ الکترونیکی به خانوار مربوطه نیست و بعد از تعیین دهک خانوار، وضعیت مشمول بودن خانوار مشخص میشود.
دریافت کالابرگ الکترونیکی ارتباطی به حساب یارانه سرپرست خانوار ندارد و سرپرست خانوار میتواند با هر یک از کارتهای بانکی خود نسبت به دریافت این کالابرگ اقدام کند، لذا مسدود بودن حساب یارانه، نمیتواند مانع دریافت کالابرگ الکترونیکی شود، مگر آنکه سرپرست خانوار فقط یک حساب بانکی داشته باشد.
بهروزرسانی دادههای سامانه حمایت در بهمنماه ۱۴۰۳ انجام شده است و اطلاعات آن بر اساس آخرین دادههای ثبتی دستگاههای اجرایی است و از آنجا که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تولیدکننده داده نیست و این دادهها را از دستگاههایی نظیر فرماندهی انتظامی، سازمان تامین اجتماعی، صندوقهای بیمهای و... دریافت میکند، هرگونه مغایرت در دادههای سامانه حمایت باید از طریق دستگاههای مربوطه پیگیری شود.
اعتبار تخصیصیافته به خانوارها در صورتی که در بازه زمانی ۶۰ روزه (مرحله اول) صرف خرید کالاهای تعیین شده نشود، از بین نخواهد رفت و قابل ذخیره شدن تا پایان مرحله دوم طرح است (۱۲۰ روز از آغاز طرح)، لذا خانوارها نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند.
این خانوارها باید از طریق ارائه مدارک مثبته به ادارات کل استانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درخواست خود را مطرح کنند تا این ادارات موارد خاص را از شرکت مجری طرح (فارا) پیگیری کنند.
کلیه خانوارهای عضو نیروهای مسلح باید از طریق یگان خدمتی مربوطه و ستادکل نیروهای مسلح پیگیر درخواست خود باشند.
رسیدگی به مشکلات مربوط به کالابرگ از طریق شماره تلفن ۶۳۶۹ در تهران و ۰۲۱۶۳۶۹ برای شهرستانها امکانپذیر بوده و این سامانه هر روز از ساعت ۸ تا ۲۲ آماده خدمترسانی به شهروندان است.
از طریق نصب برنامه کاربردی شما میتوانید از مانده اعتبار و همچنین فهرست تراکنشهای خود مطلع شوید.
منبع: ایسنا